Decyzja o budowie najdłuższego podwodnego tunelu na świecie a jednocześnie największym projekcie drogowym została podjęta. We wtorek Rząd Norweski ( Stortinget) wydał zgodę na budowę najdłuższego oraz najgłębiej osadzonego tunelu podwodnego na świecie.

Statens vegvesen planuje rozpocząć prace już na jesień.

Rogfast będzie – bez żadnych wątpliwości – gigantycznym projektem.  Według zamierzeń projekt ukończony zostanie w roku 2025 lub 2026, koszt inwestycji to 16,8 miliardów koron (rząd pokrywa 3,6 mld natomiast reszte kwoty to płaty drogowe – bompenger)

Rogfast to jeden z etapów projektu mającego na celu wyeliminować połączenia promowe na drodze E39 biegnącej wzdłuż zachodniego wybrzeża Norwegii. Rogfast ma zastąpić w przyszłości połączenie promowe Arsvågen – Mortavika (Boknafjorden) na odcinku drogi łączącej Stavanger z Haugesund.

Tunel będzie miał długość 26,7km, dodatkowo zostanie wybudowana odnoga o długości 4 km na okoliczną wyspę Kvitsøy.

Tak duża i kosztowna inwestycja skutkuje wieloma komentarzami, dyskusją a także podzielonymi zdaniami nad sensem a także opłacalnością budowy tunelu. Z jednej strony widnieje na pewno poprawa mobilności, brak ograniczeń związanych z kursowaniem promów, tak zależnych od warunków atmosferycznych ale z drugiej strony komentatorzy zwracają uwagę nie tylko na finansowy aspekt ale także aspekt ochrony środowiska, w tym przypadku ziemi uprawnej w okolicy Randaberg.

Bez względu na nasze zadowolenie, bądź oburzenie…projekt będzie realizowany, czy jest to dobra decyzja ….na pewno okaże się, nie tu i teraz ale na przestrzeni kolejnych kilku albo nawet kilkudziesięciu lat…

Źrodło: www.nrkrogaland.no

 

Paulina Olbryś

 

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here