W tym tygodniu zostało postanowione. Opłaty za użytkowanie dróg (bom/bramki) zostaną zredukowane, ale jednocześnie zostanie wprowadzony dwukierunkowy sposób naliczania opłat (wjazd i wyjazd z miasta). Powstanie 56 nowych stacji pobierania opłat, a użytkownicy samochodów elektrycznych nie będą już unikać opłat.

Oslopakke 3 (Oslo Kommune, Akershus fylkeskommune og staten( to spółka  która wprowadzi największy wzrost opłat. Dla płatników spółki oznacza to wzrost ogólnego rachunku na około miliard koron, mimo że koszt pojedynczego przejazdu będzie tańszy.

Właściciele elektrycznych samochodów mogą w obecnym czasie cieszyć się darmowym przejazdem ale od marca 2019 nastąpi koniec bezpłatnego użytkowania dróg. Również dla pojazdów jeżdżących w Oslo i okolicy.

Zmiany, które wejdą w życie za kilka lat, w dalszym ciągu będą nagradzać właścicieli pojazdów o niskim wytwarzaniu spalin. Oznacza to, że elektryczne samochody mogą liczyć na korzystny rabat w opłatach.

5 koron to koszt za przejazd poza godzinami szczytu, natomiast 10 koron w godzinach szczytu: 6.30-9.00 oraz 15-17. Jedynymi pojazdami, które unikną opłaty będą samochody na wodór ( tej grupy pojazdów jest na razie mało na naszych drogach).

Z 5 koronową opłata każdy może się pogodzić. Gorzej w przypadku pojazdów na benzynę oraz ropę. Specjalnie, jeśli ktoś dojeżdża do pracy albo odwiedza kogoś w mieście i musi liczyć się z wjazdem i wyjazdem z miasta ( w opisywanym przypadku z Oslo).

Dziś płacą kierowcy 34kr za jeden punkt opłaty, oprócz pojazdów zerowej emisji spalin. W 2019 roku opłata będzie wynosić 40koron dla samochodów zasilanych benzyną i 48 koron za zasilane ropą.

Opłaty wzrosną w godzinach szczytu. Wtedy będą wynosić 52/58 koron odpowiednio dla benzyny/diesel. Ceny obowiązują wjazd/wyjazd dla pojazdów poniżej 3,5t ton.

 

Bez względu na środek napędu auta na pewno zmiany będą odczuwalne. 56 nowych punktów opłat da totalnie liczbę 85 stacji naliczania opłat dookoła Oslo.

 

Elektryczne samochody spotkały się z ogromna popularnością wśród użytkowników norweskich dróg, ekonomia jazdy, nowoczesność, komfort, technologia skłoniło szereg nabywców do zakupu auta, czy właśnie ekonomia w utrzymaniu….jak na razie trend auta elektrycznego się utrzymuje, chyba że po tym artykule oraz jego oryginalnym pierwowzorze (www.tv2.no) wzrośnie, a właściwie się zacznie zainteresowanie autami zasilanym wodorem…..Brum brum……

 

Paulina Olbryś

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here