Barbara Zielonka, ucząca angielskiego w Norwegii, jest jedyną Polką, która znalazła się wśród finalistów konkursu Global Teacher Prize.

 

50 najlepszych wybrano spośród 40 tys. nauczycieli z całego świata. Wraz z szansą na nauczycielskiego Nobla Polka może wygrać milion dolarów. Do tej pory wśród nominowanych nauczycieli znalazło się tylko dwóch Polaków. W 2016 roku o nagrodę walczyła Jolanta Okuniewska, rok później Mariusz Zyngier. W tegorocznej edycji zabrakło nauczycieli, którzy uczyliby w polskich szkołach.

Barbara Zielonka jest Ślązaczką, która na od 9 lat pracuję w szkole średniej w Nannestad, niedaleko lotniska Oslo Gardermoen. W szkole są klasy licealne oraz zawodowe. Uczy się w niej 850 uczniów w wieku od 15 do 18 lat i pracuje około 100 nauczycieli. Zielonka obecnie uczy angielskiego w klasie ogólnej, sportowej, zawodowej (tej, w której uczą się przyszli pracownicy przedszkola i kosmetyczki). Naucza również International English – dodatkowego przedmiotu wybieranego przez uczniów klas drugich i trzecich. Warto dodac, że norweska młodzież, która rozpoczyna naukę angielskiego w jej szkole, mówi płynnie w tym języku. Zamiast wkuwania gramatyki lub umiejętności pisania czy słuchania, skupia się na problemach globalnych, historii, kulturze oraz polityce krajów anglosaskich, pisaniu tekstów akademickich.

Polka nie po raz pierwszy została wyróżniona za swoją pracę. W maju 2017 roku NPedD (Norwegian Educational Data Society) przyznała jej prestiżową nagrodę dla pedagoga, który naucza swojego przedmiotu, używając innowacyjnych metod nauczania. Od 2011 roku jestem aktywnie zaangażowana w działalność skupiającą się na organizacji międzynarodowych projektów. Większość z projektów, którymi zarządzała, otrzymało wyróżnienia w Europie, a w czerwcu tego roku projekt “The Universe is Made of Tiny Stories” znalazł się wśród 10 najlepszych światowych projektów. W tym roku jest też koordynatorem “Be the Change, Take the Challenge”, którego głównym celem jest zwiększenie świadomości młodzieży na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju.

W grudniu została również ambasadorem SDG (Sustainable Development Goals, międzynarodowy projektu, którego celem jest m.in. rozwój biedniejszych części świata). Stara się, by jej uczniowie mieli kontakt z rówieśnikami z całego świata oraz wykorzystywali znajomość języka angielskiego w autentycznych sytuacjach. Skype oraz Google Hangouts to jedno z najważniejszych narzędzi w jej pracy. Uważa, że to właśnie dzięki nim uczniowie są w stanie kształtować kompetencje globalne.

Trzymamy kciuki!

 

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here